Hur påverkar ventilationen brandspridning i kablar?

SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut har undersökt hur forcerad ventilation kan påverka brandförloppet vid en brand i kablar. Studien har fokuserat på kablar monterade i svårtillgängliga utrymmen, t ex i horisontella eller vertikala schakt där ventilationen kan ha betydande inverkan. Datorsimuleringar har också genomförts.

Kolmonoxid bildas från sot och koldioxid i heta gaslagret

Sot i det heta gaslagret ökar produktionen av kolmonoxid (CO) vid rumsbränder. Sot reagerar med koldioxid (CO2) vid temperaturer högre är 950°C och bildar CO. Produktionen av CO ökar med ökad temperatur och minskad syretillgång. Detta kan hända vid rumsbränder med explosionsartad brandutveckling och hög brandbelastning som avger mycket sot. Den snabba brandutvecklingen gör att […]

Kunskap om utsläpp avgör släckinsatsen

Bränderna i ett batterilager i Landskrona i juli 2001 och i ett däckåtervinningsföretag i Malmö hamn i september 2001 har aktualiserat hälso- och miljöproblemen i samband med bränder. Produkter och material innehåller många olika kemiska ämnen. De brinner på olika sätt och producerar olika typer av kemiska föreningar, som hamnar i brandröken eller i släckvattnet.

Stålkonstruktioner i flera våningar – egenskaper vid brand – Del 2

Forskningsprojektet ”Stålkonstruktioner i flera våningar – egenskaper vid brand” är uppdelat i två delar. Del 1 har utförts av Fire Safety Design och innefattar en litteraturstudie, datorsimuleringar av brandförsök och strukturanalyser. Del 2 har utförts av Stålbyggnadsinstitutet (SBI) och syftar till framtagande av dimensioneringsmodeller, utveckling av dimensioneringsmodeller vid stora deformationer samt praktiska rekommendationer för brandskyddsteknisk […]

Bränder ger höga halter inandningsbara partiklar

Under 90-talet gjordes flera undersökningar där man med statistiska metoder påvisade samvariation mellan sjukdoms- och dödstal hos en befolkning och partikelhalten i omgivande luft. Forskning har sedan visat att det är de allra minsta, sk ’ultrafina’ partiklar med en diameter på 10-100 nm (1 nm=10-9m) som är de mest skadliga. Så små partiklar bildas i […]

Framtida brandstandarder för tåg – EU-projekt FIRESTARR

SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut har deltagit i ett EU-projekt med syftet att öka brandsäkerheten i tåg och tunnelbana. Projektet har som mål att föreslå gemensamma brandkrav på Europeisk nivå för alla inredningsmaterial i en tågvagn.