Nya installationsrekommendationer för sprinklersystem på ro-ro däck på fartyg

Nya typer av laster på långtradare, nya konstruktionsmaterial i fordon och den ökade användningen av plastmaterial har bidragit till en högre brandbelastning på ro-ro däcken. Dessutom kommer nya fordonsbränslen, el- och hybridbilar och vätgasdrivna bilar att förändra brandriskerna. Målsättningen med detta projekt var att ta fram ett tekniskt underlag för installation av modernare sprinklerteknik.Ladda ned […]

Textilier som byggnadskomponenter

Textila material används i olika typer av byggnader både i Sverige och utomlands. Detta projekt är en del av EU-projektet Contex-T, där SP varit med som projektpartner som brandexpertis och som genom en referensgrupp kunnat ta hänsyn till svenska förhållanden. Projektets syfte har bland annat varit att utveckla säkra, hälsosamma och ekonomiska lättviktsbyggnader av textila […]

Inertering av siloanläggningar

Större silor bör förberedas för gasinmatning – Tidigare projekt kring släckning av bränder i silor i kombination med praktiska erfarenheter från verkliga bränder har visat att inertering med kvävgas som matas in nära silons botten är en mycket lämplig släckmetodik. Detta innebär att syret succesivt trängs undan och på så sätt dämpar en pågående glödbrand […]

Ytskikts brandegenskaper med avseende på absorption av värmestrålning

Absorptiviteten för en yta är ett mått på hur mycket av den inkommande strålningen som absorberas. Vid bränder utgör strålning en betydelsefull komponent i värmetransporten från ett brinnande objekt till ett objekt som ännu inte fattat eld. I detta projekt har absorptiviteten för 72 olika produkter undersökts.Ett av resultaten från studien är att absorptiviteten ofta […]

Dimensionerande bränder i tåg och bussar

Vid dimensionering av nödutgångar och av brandskydd används så kallade dimensionerande bränder. Dessa är ett mått på vilken brandutveckling som kan förväntas vid ett brandtillbud. I detta projekt har vi studerat hur man kan bestämma dimensionerande bränder för tåg, bussar och liknande fordon. Fokus har legat på den förväntade brandutvecklingen fram till övertändning.

Detektion av antändning och karakterisering av pyrolys, brandgaser och glödbrand

Mätning av jonströmmen mellan två elektroder har genomförts i en proganflamma och i konkalorimetern. Syftet med studien var att se om jonströmmen kan användas för att detektera antändning i konalorimetern. Detta skulle vara användbart eftersom det redan finns två elektroder som används för pilotantändning i konkaklorimetern. Den nya metoden skulle därför kunna implementeras relativt enkelt […]

Brandskydd och lös inredning – en vägledning

Inredningsprodukter är ofta en starkt bidragande orsak till bränders uppkomst och utveckling och det finns en koppling till många dödsbränder. Brandstatistik under perioden 2005-2007 visar på nästan 3000 fall där lös inredning varit startföremål för brand. Vanliga föremål är sängar, sittmöbler och gardiner. Statistiken visar också att ca en tredjedel av fallen utgörs av anlagd […]

Rökspridning och temperaturfördelning vid bränder i affärslokaler

Beräkning av rökspridning och gastemperaturer med hjälp av datamodeller blir allt vanligare för att utforma brandskyddet i olika lokaler, t.ex. för att avgöra förhållanden vid utrymning. I detta sammanhang är det då viktigt att veta hur väl modellerna stämmer överens med verkligheten och vilka faktorer som påverkar beräkningsresultaten. Detta projekt har haft som huvudsyfte att […]

Fullskaleprov med brand i oisolerade ventilationskanaler för storköksmiljö

Ventilationsföreningen inom Plåtslageriernas Riksförbund startade på uppdrag av sina medlemmar en utredning angående tätningsmassor i imkanaler [1]. Avsikten var att studera hur olika kanaler och tätningsmassor med sina specifika egenskaper höll täthetskraven efter tvätt och efter brand samt dess lämplighet i storköksmiljöer. Ett antal inledande prov gjordes på Räddningsverkets skola i Rosersberg. Dessa tester genomfördes […]