”Duration of Heating Phase” konceptet (DHP) är en väg framåt för att inkludera inverkan av avsvalningsfasen på brandmotståndet¹. Detta koncept är ett komplement till brandmotståndet som vanligtvis undersöks genom klassificering baserat på standardiserade brandmotståndsprovningar. Den standardiserade brandmotstånds-klassificeringen är ett system som bygger på hypotesen att produkter med en högre klass klarar sig bättre vid riktiga […]
Arkiv: Forskningsprojekt
Begränsa brandspridning i stora brandceller med exponerat trätak
Antalet höga byggnader med både stor öppen planlösning och ansenliga ytor av synlig trästomme växer stadigt, något som för med sig nya brandsäkerhetsutmaningar. En sådan är risken för mycket snabb brandspridning i taket från en kraftig men lokal brandkälla som leder till bränder där större delen av lokalen brinner samtidigt. Sådana fenomen har observerats i […]
Hållbar hantering av byggavfall – återbruk av brandklassade produkter steg 2
Samhällsbyggnadssektorn är av stor betydelse för Sverige och den svenska ekonomin med en omsättning inom den svenska bygg- och anläggningssektorn på drygt 1 000 miljarder kronor årligen och sysselsättning av cirka 550 000 personer. Tillsammans utgör den byggda miljön ungefär hälften av nationalförmögenheten. Vanliga uppskattningar visar att sektorn motsvarar cirka 40 % av Sveriges totala […]
Brandsäkerhet i Trähus – Kunskapsöversikt och forskningsbehov – uppdatering
Brandsäkerhet i träbyggnader är fortsatt högaktuellt. Sedan den tidigare kunskaps- sammanställningen om brandsäkerhet i träbyggnader publicerats har mycket forskning på detta område utförts nationellt och internationellt. Idag finns mer kunskap som kan vara viktigt att känna till för de som arbetar med brandskyddsfrågor i träbyggnader.
Inåtgående dörrar vid utrymning
Tidigare forskning har visat att det sällan är antalet utrymmande personer som begränsar möjligheten för utrymning genom en inåtgående dörr, utan snarare persontätheten och de utrymmandes rörelsemönster. Detta indikerar att i lokaler där utformningen medför låg persontäthet bör det vara möjligt att acceptera ett högre personantal utan att äventyra brandsäkerheten eller utrymningsmöjligheterna.
Brand som faktor i livscykelanalys – En studie för att undersöka livscykel-effekter av brand och brandskydd i olika byggnadstyper
Från 2022 är det krav på att byggnaders klimatpåverkan i byggskedet ska deklareras vid nybyggnad. Lagen planeras att skärpas till att inkludera fler byggnadsdelar och fler skeden av byggnadens livscykel, samtidigt som gränsvärden för maximal klimatpåverkan för byggnader planeras att införas. Detta projekt utreder huruvida brandrisk kan vara en faktor som behöver beaktas vid beräkningarna […]
Klimatsmart biokol för att minska brandskador på betong
Betong är behäftat med två utmaningar. Den ena är att betongen kan utsättas för kraftiga skador vid brandpåverkan, framför allt i form av spjälkning samt minskad styrka och styvhet. Därmed minskar dess lastbärande förmåga. Den andra utmaningen är att cementen i betongen ger ett mycket stort klimatavtryck. För att spara liv och egendom, och för […]
Roadmap for measurable sustainability indicators for the fire safety community
Activities, services, products, energy use, and other aspects of life are increasingly being appraised in terms of sustainability. This is a very positive trend; however, the desire to assess sustainability has exceeded the development of measurable sustainability indicators in some areas. This is the case in many areas of the fire safety sector. From the […]
Identifiering av hinder avseende stärkt brandskydd för särskilt riskutsatta och förslag på vägar framåt.
Den nationella nollvisionen för brandskydd fastslår att ingen ska behöva skadas allvarligt eller dö i bränder. De flesta personer som dör i en brand kan benämnas som sårbara. Orsakerna till sårbarheten varierar men genomgående är att personen haft nedsatt förmåga att upptäcka, hantera och utrymma en brand. Om utvecklingen fortsätter och inga särskilda brand- skyddsåtgärder […]
Positionering av människor i väg- och järnvägstunnlar i händelse av brand
Om det finns personer kvar i en väg- eller järnvägstunnel där brand uppstått och var dessa i så fall befinner sig är sannolikt faktorer som kan förväntas påverka hur en räddningsinsats utvecklas, och i förlängningen räddningstjänstens möjligheter att assistera utrymningen. Ett system för positionering av utrymmande människor bedöms därför vara en teknisk installation som i […]