Normalt används koldioxidsystem som släcksystem i stora fartygsmaskinrum. Under senare år har de dock blivit allt mer ifrågasatta, p g a höga personsäkerhetsrisker och av miljöskäl. Många har menat att vattenbaserade släcksystem skulle kunna vara ett bättre alternativ.
Författare: Haukur Ingason
Världens största brandförsök i vägtunnel
Efter flera omfattande tunnelbränder i Europa har SP Brandteknik på uppdrag av bland annat Brandforsk att genomföra storskaliga brandförsök i Runehamartunneln 2003.
Brandspridning i lager
Nya forskningsrön visar att brandtillväxten varierar med typen av gods, lagringshöjden, godsets termiska egenskaper och spaltbredden mellan det lagrade godset. Erfarenheterna visar också att brandtillväxten är så snabb att bara sprinkler kan ge ett fullgott skydd.
Samtidig användning av sprinkler och brandgasventilation
Det går inte att ge några generella svar på frågan om man ska tillåta automatisk brandgasventilation i sprinklade byggnader eller inte. Frågan måste diskuteras från fall till fall, beroende på systems förmåga att hantera olika situationer och vilket skyddsmål man har. Vissa riktlinjer kan dock sammanfattas.
Tidig detektion i lokaler med hög takhöjd
Det är svårt att detektera en brand i ett tidigt skede om lokalen har hög takhöjd. Ofta sätter man då detektorerna i taket. Om detektorn larmar eller inte beror sedan på detektorns känslighet och hur mycket rök som når detektorn.
FOA och SP ventilerar brandrök i tunnlar
SP och FOA har genomfört brandtester i en modelltunnel (1:8) för att visa hur ett effektivt ventilationssystem kan rädda liv och underlätta räddningstjänstens insatser vid tunnelbränder.